Niewiele
w Polsce jest obiektów budowlanych, które aż tak mocno darzone są sentymentem
przez wiele pokoleń rodzin polskich. Któż z nas nie ma wakacyjnych wspomnień z
Krynicy Zdroju powiązanych z kolejką górską ?
Kolejka
górska w Krynicy od zawsze była istotną atrakcją turystyczną w Krynicy Zdroju, umożliwiając
pokoleniom kuracjuszy oraz turystom, szybki transport na Górę Parkową oraz
podziwianie wspaniałych krajobrazów otaczających pasm Beskidów. Dzięki aktualnej, przemyślanej,
długofalowej polityce spółki PKL S.A., Kolej linowo-terenowa ma szanse na
powrót do świetności, wspaniałych tradycji, będąc poddana gruntownej
modernizacji, co pozwoli następnym pokoleniom cieszyć się z niepowtarzalnych
doznań w tak wspaniałym otoczeniu przyrody. Nie da się patrzeć
w przyszłość, bez sentymentalnego
spaceru w historię tego miejsca. Na
fali entuzjazmu, po sukcesie technicznym, organizacyjnym i finansowym kolei
linowej na Kasprowy Wiech, działacze Ligi Popierania Turystyki z wiceministrem
komunikacji Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze
uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji 10 września 1936 r utworzyły spółkę z
o.o. „Kolej Górska w Krynicy”, która podjęła się zrealizowania
wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową.
Fot. nr 1. Zdjęcie archiwalne Kolejki. źródło: www.pkl.pl
Podróż kolejką stanowi wspaniałą
atrakcję samą w sobie, niemniej jednak
górna stacja kolejki Na Górze Parkowej wraz z towarzyszącą
infrastrukturą gastronomiczną, techniczną, oferuje turystom możliwość
przyjemnie spędzonego czasu na podziwianiu widoków, uprawianiu sportów zimowych
czy delektowaniu się regionalnymi przysmakami.
Kolej
linowo - terenowa pozostaje tymczasowo zamknięta w związku z przebudową budynku górnej stacji.
Inwestycja ma na celu odtworzenie historycznego charakteru obiektu i
wprowadzenie nowych udogodnień dla turystów. W odnowionym budynku powstanie
restauracja i tarasy widokowe. Projekt zakłada również poszerzenie peronu, co
usprawni sposób odprawy pasażerów i zwiększy komfort osób niepełnosprawnych
oraz rodzin podróżujących z wózkami dziecięcymi.
- Kolej na Górę Parkową jest najstarszym tego
typu obiektem w Polsce, jej historia sięga 1937 roku. Dzięki zapowiadanej w
planie inwestycyjnym PKL rewitalizacji chcemy powrócić do najlepszych
przedwojennych tradycji. Przywrócenie historycznego wyglądu górnej stacji
dotyczy przede wszystkim dobudowania tarasu restauracji znajdującej się na
pierwszym piętrze budynku, dzięki czemu po zakończeniu prac będzie można
podziwiać widok na panoramę miasta, Beskidy czy Jaworzynę Krynicką – mówi Patryk Białokozowicz z zarządu Polskich Kolei Linowych.
Fot. nr 2. Archiwalne zdjęcie górnej stacji. źródło: www.pkl.pl
Cel inwentaryzacji architektoniczno-budowalnej :
Głównym celem inwestycji PKL jest przywrócenie obiektowi jego przedwojennego charakteru, w tym odtworzenie i uatrakcyjnienie strefy gastronomicznej dzięki nowej restauracji, która będzie mieścić się na piętrze budynku głównego o łącznej powierzchni ponad 132 m2. Projekt obejmuje również przebudowę pergoli mieszczącej kawiarnię i wyposażenie jej w szklane, otwierane ściany, chroniące przed wiatrem w okresie jesienno-zimowym oraz nowe okna, przez które turyści będą mogli obserwować widoki po stronie Rajskich Ślizgawek. Przebudowie ulegnie także dziedziniec wewnętrzny, z którego półokrągłymi schodami będzie można dostać się na słoneczny taras restauracji. Nowa nawierzchnia umożliwi tam przeprowadzanie dancingów, których tradycja na Górze Parkowej sięga lat 30-tych ubiegłego wieku. Właśnie tradycje muzyczne i taneczne są ważnym elementem oferty Krynicy Zdrój, dlatego po przebudowie stacji nie zabraknie tutaj spotkań i dancingów.
Ważnym elementem planowanej renowacji jest dobudowanie dwóch tarasów na piętrze restauracji o łącznej powierzchni 211,7 m2. Projekt zakłada też poszerzenie peronu górnej stacji pod kątem wagonów z funkcją obustronnego wsiadania i wysiadania. Pojawią się także dodatkowe udogodnienia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub podróżujących z dziecięcymi wózkami. Kasy zmienią swoją lokalizację, będą znajdowały się w stylowej konstrukcji pod tarasem restauracji, nawiązującej do modernistycznych wagonów, dzięki czemu hol dla oczekujących na zjazd ze szczytu Góry Parkowej zyska cenną przestrzeń.
Firma Bimtelligent, jako doświadczony wykonawca w zakresie dokumentowania obiektów o znaczeniu zabytkowym, w okresie lutego 2021 roku przeprowadziła inwentaryzację stanu istniejącego górnej stacji kolejki linowo-terenowej na Górę Parkową na prośbę Zamawiającego, stosując nowoczesną metodę skanowania laserowego 3D oraz modelowania obiektowego w standardzie BIM. Bimtelligent posiada doświadczenie w inwentaryzacjach obiektów architektury o znaczeniu historycznym. Jest to dobitny przykład stosowania najnowocześniejszej technologii oraz rozwiązań projektowych dla dobra utrzymania oraz modernizacji dóbr kulturalnych naszego kraju.
Fot. nr 3. Skanowanie laserowe 3D.
Projekt inwentaryzacji Górnej stacji kolejki trzeba uznać za
wyzwanie, ze względu na oczekiwany czas inwentaryzacji, warunki terenowe i
pogodowe oraz rozległą infrastrukturę techniczną w postaci urządzeń wyciągowych
wagoników kolejki. Na podstawie pomiaru 3D uzyskano chmurę punktów, stanowiącą
pełne odzwierciedlenie architektury górnej stacji, z każdym pomieszczeniem,
kondygnacją oraz elewacją.
Rysunek nr 1. Zeskanowana górna stacja kolejki.
Stosując nowoczesne techniki komputerowe, chmurę punktów traktujemy jako bardzo dokładny podkład modelowania parametrycznego w standardach BIM. Modelując z założonym przez Zamawiającego poziomem szczegółowości LOD, każdy element konstrukcyjny zespołu budynków górnej stacji kolejki, uzyskujemy model 3D, który jest wierną cyfrową kopią zmierzonego obiektu. Jest to kluczowy i najbardziej czasochłonny etap procesu inwentaryzacji 3D w duchu tzw „digital twin”, czyli otrzymania jako efekt – modelu cyfrowego w pełni odzwierciedlającego istniejący obiekt w terenie 1 do 1.